Maakt gezond makkelijk!

Alles over kiemen

Kiemen zijn de jonge, groene plantjes die ontspruiten uit de zaden van bijna iedere levende vegetatie waarin ze voorkomen. Dit zijn onder meer noten, zaden, pitten, granen, bonen, peulvruchten en diverse soorten grassen als gerstegras en tarwegras.

Zelf kiemgroeten kweken?Germ'line kiemglas
Klik hier voor meer informatie over het kiemen van zaden.

Kiemzaadjes kopen?
Voor het overzicht van de kiemzaden klik hier.

Zelf kiemen of tarwegras maken?
Met de kiemers van slowjuice.nl is het eenvoudig om zelf thuis bonen en zaden te kiemen.

Hoe lang kunnen kiemen bewaard worden?
Kiemen kunnen makkelijk een aantal dagen bewaard worden in een afgesloten bak in de koelkast.

Het kiemen is een proces waarbij het zaad nadat het geweekt is ontspruit, zodat er een nieuw plantje ontstaat dat kan worden gegeten. Kiemzaden zitten vol voedingsenergie voor dit nieuwe plantje. Tijdens het kiemproces absorbeert het zaadje water en zwelt deze op. Tegelijkertijd worden tijdens het ontspruiten grote hoeveelheden enzymen vrijgemaakt en neemt ook de voedingswaarde toe. Deze processen zorgen ervoor dat de kiemen belangrijke voedingsstoffen bevatten die een positief effect hebben op de gezondheid.

Waarom zijn kiemen gezond?
Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stoffen die in het lichaam worden aangemaakt en hier de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen.

Ook zijn kiemgroenten een goede bron van veel vitaminen en mineralen, van eiwitten, enzymen, vezels en de nucleïnezuren DNA en RNA. (die onder meer nodig zijn voor celgroei en herstel). Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door het ontkiemen de hoeveelheid enzymen, eiwitten, mineralen en nucleïnezuren aanzienlijk toenemen ten opzichte van de oorspronkelijke zaden.

Het kiemproces zorg er ook voor dat het zaadje wordt ‘voorverteerd’, waardoor na het eten van het ontkiemde plantje de vertering en de opname van voedingsstoffen in het lichaam worden vergemakkelijkt. De kans op allergieën wordt hierdoor verminderd.

Kiemgroenten ondersteunen dus de spijsvertering en zorgen er tevens voor dat de juiste zuurgraad in het lichaam bereikt wordt of behouden blijft. Daarnaast versterken ze ook het immuunsysteem waardoor de kans op bijvoorbeeld verkoudheid, griep en andere aandoeningen vermindert.

Wat zijn goede kiemgroenten?
Alle soorten zaden, granen of peulvruchten kunnen ontspruiten. Ontkiemde gierst, quinoa, diakonzaad en broccolizaad leveren de grootste gezondheidsvoordelen op. De gemakkelijkste soorten om zelf te ontkiemen zijn: adukibonen, alfalfa, fengriekzaad, groene erwten, rode erwten, klaverzaad, linzen, mungboontjes, quinoa, radijszaad en tarwekorrels. Ook broccolizaad, gierstkorrels, kikkererwten en zonnebloempitten zijn hiervoor geschikt.

Waar kan ik zaadjes kopen?
Slowjuice.nl verkoopt nu ook de meest voorkomende biologische kiemzaadjes voor in de keuken.
Namelijk:Germ'line kweekbakje

    Mosterdzaad         100g / 500g
    Rocket zaad         100g / 500g
    Radijs zaad          100g / 500g
    Fenegriek zaad    100g / 500g
    Rode adzuki bonen   100g / 500g
    Broccoli zaad        100g / 500g
    Alfalfa zaad          100g / 500g
    Mungbonen          100g / 500g
    Zonnebloem zaad  100g / 300g
    Tuinkers zaad       100g / 500g
    Linzen bonen        100g / 500g

Voor het overzicht van de kiemzaden klik hier.

Soorten kiemen:

Adzukikiemen
Adzuki is een Japans familielid van de sojaboon. De adzukikiemen hebben een neutrale smaak en worden dan ook vooral in combinatie met andere kiemen gebruikt (zie kiemmix) vooral in groetenschotels, salades en soepen. Over de rode (adzuki) sojaboon zijn de meningen verdeeld. Reiner Schmidt noemt Adzuki een van de weinige sojabonen die voor kiemen geschikt is. Maar het Duitse ministerie van Voeding vindt dat de kiemen van erwten, kikkererwten en adzukibonen toch beter eerst kunnen worden gekookt of geblancheerd. In het algemeen bevordert koken of stomen de verteerbaarheid. Ze bevatten:
B1, B2, ijzer, kalium.

Broccolikiemen
Zachte broccoli smaak, met een hint van radijs. Op sandwiches en in salades. Supergezond door de bijzondere inhoud stof SGS.

Alfalfakiemen
Alfalfa,de populairste kiemgroente, is met bijna elk gerecht te combineren. Alfalfa is het mooiste toefje op uw salade en maakt van uw gewone broodje kaas een echt broodje gezond! Alfalfa ziet er uit als een soort mini taugé en is enorm gezond, want het zit boordevol plantaardige eiwitten, vitamines (C, D, E en K) en mineralen.

Linzenkiemen
Linzenkiemen zijn prima als rauwkost te gebruiken, maar gestoomd zijn ze nog lekkerder! Deze mooie (dubbele) kiemgroente is licht verteerbaar en leent zich zeer goed voor verwerking in soepen en salades. Ze bevatten; B1, B2, C en ijzer. Tip: linzenkiemen 10 minuten stomen, daarna besprenkelen met olijfolie(en/of azijn), Strooi er wat oregano of basilicum over + komijn of karweizaad.

Radijssla
Een pittig kiempje! Niet voor niets kreeg deze radijskiem ooit de bijnaam 'Hot Sprouts' de eerste hap is fris, maar na 2 seconden komt de echte radijssmaak vrij. Perfect op een zuurdesemboterham met humus. Ze bevatten: A, B1, C, ijzer en fosfor.

Taugé of mung bonen
Deze kiemgroente kent iedereen vooral uit de chinees/Indische keuken. De sappige kiem van de mungboon wordt al decennia lang gekweekt en gegeten in Nederland. Taugé is lekker fris en knapperig, smaakt heerlijk in groenteschotels en soepen, maar doet het ook prima in salades. (wassen voor gebruik)

Zonnebloemkiemen
Een heerlijke olie/nootachtige smaak. De prachtige groene zonnebloemkiemen Smaken heerlijk in salades, soepen en roerbakschotels, rauw of gesmoord. Even wassen voor gebruik. Rijk aan vitamine C en E, fosfor en calcium.

Probeer uw slowjuicer uit!
Elke zaterdag!
Gratis 10 recepten +
Win een Hurom!