Maakt gezond makkelijk!

Welke soorten groente en fruit zijn er?

De sleutel voor de juiste fruit- en groenteconsumptie is afwisseling. Elk soort fruit en groente heeft namelijk zijn eigen specifieke voedingswaarde en natuurlijk zijn eigen smaak! Een kiwi bevat bijvoorbeeld meer vitamine C dan een banaan, terwijl een banaan weer meer B vitamines bevat. Daarbij heeft elke vitamine en mineraal weer zijn eigen gezondheidvoordeel. B vitamines spelen een rol bij de stofwisseling en zenuwstelsel, terwijl vitamine C een rol speelt bij ons afweersysteem. Dit is de reden dat afwisseling van producten zo belangrijk is. Om het eenvoudiger te maken, staan hieronder de verschillende groente en fruit in een kleurencategorie ingedeeld met hun bijbehorende gezondheidsvoordelen. Dit is een handige vuistregel om te variëren met verschillende groente en fruit. Hier moet wel benadrukt worden dat het een globaal schema is. Het is onmogelijk om voor alle verschillende soorten groente en fruit de volledige voedingswaarde en gezondheidsvoordelen te geven. Dan zou u een hele encyclopedie aan informatie krijgen. Wij belichten de meest essentiële voedingsstoffen.

Als u exact wil weten wat de voedingswaarde van een bepaald product is, maak dan gebruik van de website http://nevo-online.rivm.nl/. Deze site is betrouwbaar en zeer gebruiksvriendelijk. Onthoud vooral, als u goed blijft variëren met uw groente- en fruit consumptie, dat u alle voedingstoffen binnenkrijgt. U kunt ook zelf lekkere combinaties creëren in een vers sapje met behulp van een slowjuicer. Zo krijgt u eenvoudig alle voedingsstoffen binnen.


 Kleuren Groente Fruit Waar Zijn Ze Goed Voor


"Groente en fruit verdelen in kleuren is een
handige vuistregel voor variatie."


Oranje categorie (Sinaasappel, mandarijn, wortel, pompoen)
Bevat veel bètacaroteen (wortel en pompoen), wat goed is voor uw ogen en een gezonde huid. Daarnaast bevatten de vruchten (mandarijn, sinaasappel) veel vitamine C, wat goed is voor uw afweersysteem.

Paars/blauw categorie (Blauwe druiven, blauwe bessen)
Bevat veel anti-oxidanten, wat goed is tegen hart- en vaatziekten en kanker. 

Witte categorie (Bloemkool, witlof, ui, knoflook)
Bevat veel allicine, wat zorgt voor het ontgiften van het lichaam. Daarnaast bieden ze bescherming tegen hart- en vaatziekten en zijn ze goed voor de botontwikkeling.

Rode categorie (Tomaat, bieten)
Bevat veel lycopeen, wat bescherming biedt tegen kanker. Daarnaast biedt het bescherming tegen hart- en vaatziekten. 

Groen (Broccoli, andijvie, spinazie)
Bevat veel luteïne, wat zorgt voor bloedzuivering. Daarnaast werken ze vermoeidheid tegen.

 



Seizoensgebonden producten

Het eten van seizoensgebonden groente en fruit draagt bij aan de duurzaamheid van de aarde. Voordat uw groente en fruit in het schap belanden, wordt er veel energie ingestoken. De teelt, verpakking en het vervoer belasten het milieu door het verbruik van fossiele brandstof. De teeltkassen moeten verwarmd worden, het product wordt bijvoorbeeld vervoerd per vrachtwagen en er moet landbouwgrond gecreëerd worden voor de verbouwing van de gewassen. U kunt wel zorgen dat de energiekosten worden beperkt door seizoensgebonden producten te eten.

Hieronder vindt u een overzichtelijk schema met welke soort groente en fruit u het beste kunt eten in welke maand. Bovendien verschilt de smaak en voedingswaarde van groente en fruit ook per seizoen. De voedingswaarde ligt hoger en de smaak is beter wanneer u kiest voor een product uit het seizoen. Zeker niet onbelangrijk om een lekkere en gezonde keuze te maken! 

 

 

Meer weten?





 

Probeer uw slowjuicer uit!
Meer informatie
Vragen?
+31 (0)35-6910253